Je website is je digitale visitekaartje. En net als op een echte visitekaartje, wil je natuurlijk een goede indruk maken. Maar laten we eerlijk zijn: schrijven is niet ieders sterkste punt. Toch is pakkende website tekst ontzettend belangrijk. Het kan het verschil maken tussen een potentiële klant die weg klikt of die vol met interesse verder leest.
Geen paniek! Met een paar handige tips schrijf je binnenkort wél teksten die knallen. Met deze 5 tips schrijf je met meer vertrouwen en creëer je teksten die écht blijven hangen bij je ideale klant.
Ideale klant, ideale klant, ideale klant.. Daar is die zin weer die je waarschijnlijk al 1000 keer heb gehoord.
Stel je voor dat je een gesprek aanknoopt met je droomklant. Wie is die persoon? Wat zijn hun struggles? Wat hopen ze te bereiken? Schrijf je teksten specifiek voor hún oren, het is echt super belangrijk.
Denk er maar over na: zou je dezelfde content gebruiken voor een moeder die opvoedingsadvies zoekt als voor een advocaat die een boekhouder nodig heeft? Waarschijnlijk niet! Dus voordat je content gaat schrijven, ontdek wie je ideale klant is en hoe hij of zij graag communiceren. Schrijf je teksten vervolgens speciaal voor hen.
Om je ideale klant te leren kennen, kun je jezelf vragen:
Zie je ideale klant als je nieuwe beste vriend(in). Leer hem of haar zo goed kennen dat je in gedachten hele gesprekken met die persoon kunt voeren! Dit maakt het ook echt makkelijker voor jezelf.
Ja, je leest het goed. Pak je schooltijd gewoontes er maar bij: begin met een schema. Misschien lijkt het overbodig, maar door met het einde in gedachten te schrijven, zorg je ervoor dat je straks een helder en compleet verhaal vertelt. Met een schema ben je proactiever dan wanneer je zomaar begint te schrijven, want dan ben je afhankelijk van wat er op dat moment in je opkomt.
Stel jezelf bij het maken van een schema de volgende vragen:
Geef je schema voordat je het afrondt nog even een laatste check met je ideale klant in gedachten. Beantwoord je al hun vragen? Wat zouden ze nog meer willen weten? Zodra je zeker weet dat je hun behoeften hebt vervuld, kun je verder met het schrijven.
Weet je wat? Schrijven is een open-boektoets! Je hoeft geen perfecte grammatica of zinsbouw te hebben en je hoeft ook geen ontelbare fancy woorden te kennen.
Voordat je begint met schrijven, open je deze drie online tools in andere tabbladen:
Thesaurus
Gebruik je steeds dezelfde woorden? (Ik kijk naar jou: geweldig, super, echt en fantastisch!). Een online thesaurus kan je helpen om synoniemen te vinden. Zo blaas je nieuw leven in je teksten!
WordHippo
Vraag je je ooit af: “Hoe kan ik anders zeggen dan…?” WordHippo helpt je hiermee. Typ een woord of zin en WordHippo inspireert je met synoniemen waar je misschien nog nooit aan gedacht hebt. Dit is een GEWELDIGE tool om je schrijf comfort zone te verlaten. Dé manier om je teksten levendiger en beter te maken!
Woordenboek
Het laatste tabblad dat je open moet houden is een betrouwbaar online woordenboek. Zelfs als je weet wat een bepaald woord betekent, kan een snelle woordenboek check je gemoedsrust geven. Zo weet je zeker dat je het woord correct gebruikt. Controleer elk woord waar je over twijfelt of dat je niet vaak gebruikt, vooral als je het van de online thesaurus of WordHippo hebt gehaald!
Kleine quiz: wat is het ERGSTE dat je op je website kunt hebben als het om tekst gaat?
Teveel tekst? Nee. Te weinig tekst? Nee. Slechte opmaak? Nee.
Dit verschrikkelijke, vreselijke, onacceptabele iets kan je geloofwaardigheid sneller schaden dan al die andere dingen SAMEN.
Wat is het dan?
De gevreesde spelfout.
Het kan zelfs de beste overkomen. Maar het is waar. Helaas schieten zelfs de beste websites en de beste schrijvers soms in hun eigen voet door content te publiceren met spelfouten en fouten (ik heb er vast ook een hoop in mijn blogposts ). Dus wat je ook schrijft bewerk het.
Als het mogelijk is zou je bijvoorbeeld één dag kunnen gebruiken om je content te schrijven en op de volgende dag te bewerken. Verse ogen zijn goud waard! Bonuspunten als je iemand anders je werk kunt laten lezen voordat het live gaat.
Je kunt ook iets downloaden zoals Grammarly, een gratis online spelling- en grammaticacontroleplugin, die erg handig is.
Deze laatste tip sluit perfect aan bij het bewerken: lees je tekst hardop voor. Dit is de beste manier om te controleren of je tekst vloeiend leest, logisch is en echt klinkt zoals jij wilt. Zoals ze zeggen: “Conversational is the new professional.” Dus als je iets niet hardop tegen een vriend zou zeggen, moet je het herschrijven.
Met deze 5 simpele tips schrijf je binnenkort pakkende websiteteksten die je ideale klant boeien en aanzetten tot actie. Vergeet niet om je teksten te optimaliseren voor SEO, zodat ze ook goed vindbaar zijn in Google. Zo trek je meer bezoekers naar je website en vergroot je de kans op conversie.
Schrijven is een vaardigheid die je kunt trainen. Hoe meer je schrijft, hoe beter je erin wordt. Dus pak je pen of toetsenbord en ga aan de slag!
En vergeet niet:
Met deze tips schrijf je teksten die écht knallen!
Enkele handige links om je op weg te helpen:
Heb je vragen of wil je meer informatie?
Aarzel dan niet om contact op te nemen. We helpen je graag met het creëren van de perfecte website voor jouw onderneming.
Veel succes!